Moja lista blogów

środa, 30 sierpnia 2023

O sole mio

 Twoja twarz jak słonko na niebie,

gdy mi jej braknie, będę w gniewie.

Do tego minął rześki deszcz,

przeszyła mnie ekstaza i dreszcz.

Ponad wszystko, kocham ja Ciebie.

 *

Nie znającemu języka,

dam ja przytyka

[ke bella koza]

jaka duża koza

[O sole mio,]

słona  i żmija

i dalej podobnie gra muzyka😁

*

Wykonanie Dalidy z tekstem polskim:

 


 

Podobno najsłynniejsze wykonanie tego utworu:


I najstarsze, w wykonaniu Enrico Caruso:


Historia :"O sole mio" z Wikipedii:

 

’O sole mio (pol. „Moje słońce”) – pieśń neapolitańska napisana w 1898 roku[1]. Autorem słów jest Giovanni Capurro, a muzyki – Eduardo Di Capua.

Kwestia autorstwa Eduardo di Capui została zakwestionowana w 2004, gdy sędzia z Turynu orzekł, że współautorem tej piosenki (oraz 18 innych piosenek di Capui) jest Alfredo Mazzucchi (1878–1972); tym samym piosenka „’O sole mio” została usunięta z publicznej domeny i objęta ochroną praw autorskich do 2042[2].

Nagrywana zarówno przez śpiewaków operowych jak Jan Kiepura, Enrico Caruso, Mario Lanza czy Luciano Pavarotti (w tym wypadku zwykle jest śpiewana po neapolitańsku), jak i też przez wykonawców spod znaku muzyki pop, np. Bryana Adamsa, a zwłaszcza Elvisa Presleya pod tytułem „It’s Now or Never” (1960). W wersji rozrywkowej piosenka ta jest śpiewana w różnych językach. 

 

A ja bym była szczęśliwa, gdyby mi ktoś z rana zaśpiewał jak ten pan:


 

„Zmień swoje myślenie, a zmienisz swój świat”.

Norman Vincent Peale

5 komentarzy:

  1. Wszystkie wykonania śliczne .Nasza Eurydyka w exstazie 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie Eurydyka, tylko eurytka, jeśli już:)
    Ot po prostu piszę cokolwiek, by demencja mnie nie dopadła.
    Param pam pam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiesz, też bym była szczęśliwa, pan ładnie śpiewa, a gdyby jeszcze dla mnie...
    Ale Elvis- moja miłość, zwłaszcza w tej piosence ❤️ basia

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaraz poszukam Elvisa,
    "It’s Now or Never”
    bo akurat teraz słucham innych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Są też wersje "metal", młodzi staroci nie lubią.
    Czasem sobie włączam piosenki właśnie w takiej wersji,
    mocne uderzenie w łeb:)

    OdpowiedzUsuń


Proszę trzymać się tematu wpisu.

43 rocznica

 Historia szybko lata przemierza,  43 rocznica zamachu na papieża. Czas ucieka, wieczność czeka. Dzisiejszy człowiek, nie dowierza. W Wadowi...