Moja lista blogów

środa, 20 marca 2024

Dzień języka francuskiego

 Że słi, rzepa, kalarepa...

że tem i faux pas.

La vaisselle to zmywarka,

la pupe to jest lalka,

A mesje Dupon, to Mostowiak, a nie d.pa.😂

 *

Savoir-vivre i bon ton,

wszyscy znają też pardon.
Bagietka i madame,
le fromage i croissant,
i ę i ą i pardon, pierdon.
*
A zwrot c'est pourquoi,
to dla uczniów, pani se purkła.
i,i,i! a,a,a!
to ich śmiech, gdyż nie wymawiają "ha" 
A uśmiech to le sourire, a la souris to myszka😁
 
To była moja twórczość,
w dniu francuskiego języka,
a teraz pora na Juliana Tuwima:
***

Francuski wierszyk:

O, cotrain, je m’emboulle,
taquilosse, comme ou jalle,
o, cotrain, palisoule,
om, madame, coulon valle!
Il est trosque, il est bouge,
à ma créve, qui pis vrai.
O madame, o, tonouche,
o madame, o tomb rain!

Co – po odpowiednim fonetycznym odczytaniu tego dziełka – przedstawia się tak, jak to JulianTuwim

 w „Pegazie dęba” tak to polsku, to usłyszał i zapisał:

Oko trę, że mam ból.
Taki los. Komu żal?
Oko trę, pali sól.
O, madame, kulą wal!
Ile trosk, ile burz,
a ma krew kipi, wre.
O madame! Oto nóż.
O madame! Oto mrę.

*

~~

 

~~

W sklepie  byłam, rogalika z czekoladą  kupiłam.

Zrobię zupę cebulową z grzanką a na bouillabaisse,

ochoty nie mam, jedynie sardynki rano zjadłam na śniadanie,

a na obiad makaron z sosem pomidorowym, i z concombre-ogórkiem zrobię😋 





60 komentarzy:

  1. W sumie to miałam dziś nic nie pisać.
    Ale patrzę , a na ekranie francuskie śniadanie
    a tam napomnienie,
    ze dziś dzień języka francuskiego.
    No to na chybcika, coś wymyśliłam. :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Właściwym autorem wiersza jest niejaki J. K. Jaworski., do Tuwima jedynie "podkleił się" ten wiersz ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedziałam, dzięki za korektę.
      Kabaret ani mru mru, warto zobaczyć.
      Francuskie typowe słówka, w domu wariatów, super, hiper
      [Siper, iper] , co po naszemu mega!:)))
      Niektórzy dodają duper.

      Usuń

  3. Aimer, perdre, manquer et regretter,
    c'est la vie.
    La femme donne la vie,
    donc j'aime les femmes.
    e-d

    https://www.youtube.com/watch?v=mg4FiKXbrHQ&list=PL58q25FsnmT8f7XQ-2RIufe5Dnu3r2bXm&index=11

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urocza piosenka, mieszanka francuskiego i włoskiego.
      Elegancki pan śpiewa, miło popatrzeć i posłuchać.
      Nieraz dobrze jest, napisać o czymś innym,
      nudę przełamać i horyzonty poszerzyć.

      Usuń
  4. Trochę klasyki...
    https://www.youtube.com/watch?v=fVfnEyLOkrM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo znanych francuskich piosenek jest.
      Charle'a Aznavoura, pochowali z honorami.
      Wielki artysta, międzynarodowa sława.

      Usuń
    2. I trochę rozrywki...
      https://www.youtube.com/watch?v=8joazJsBroM

      Usuń
    3. Taka perełka...
      https://www.youtube.com/watch?v=_Xa_1KxR-8M

      Usuń
    4. Rzeczywiście, ostatnia, to perełka.
      Póki co obiad robię, zajęta jestem, wieczorem odsłucham.
      Oczywiscie słowa analizując.

      Usuń
    5. Tytuł francuski a słowa po angielsku,
      który słabo znam,
      dlatego zawsze piosenek z tłumaczeniem słucham.
      https://www.tekstowo.pl/piosenka,joe_cocker,n_oubliez_jamais.html

      Usuń
  5. Gdybyś nie musiała niańczyć tego swojego synalka.To byśmy wyskoczyli w lipcu lub w sierpniu do Paryża na parę dni. Potrzebuję tłumaczki. PS pracodawca się zmienił, ale te same osoby zostają w moderacji. I ta mściwa panienka co napisała, zbanujmy go, będzie trochę spokoju. Zadufane we swoim małym światku władzy. Wymuszają jedynie na nas podpisy, byśmy byśmy im udzielili władzy absolutnej. Ta druga dama pewnie też ma, bo zniknęła w przetworzach. Ale czuję jej oddech. Brzydko pachnie. Niktóre kobiety bardziej śmierdzą niż faceci. Unia mówi szykujecie się do wojny. A każą nam wymieniać piece i samochody na elektryki. W tyłku mają rolników. Niedługo pójdą w pole i tyle po protestach. Święta za pasem. Dzisiaj Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Ostatecznie uchwała ONZ stwierdza, że “Dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka”, uznając jednocześnie potrzebę bardziej kompleksowego, sprawiedliwego i zrównoważonego podejścia do rozwoju gospodarczego, który promuje zrównoważony rozwój, walkę z ubóstwem, szczęście i dobrobyt dla wszystkich narodów. Dlaczego akurat 20 marca?
    Międzynarodowy Dzień Szczęścia świętujemy 20 marca – to symboliczna data i jednocześnie bardzo wyjątkowa, ponieważ właśnie wtedy ma miejsce równonoc – Słońce znajduje się nad równikiem, a dzień i noc trwają prawie równo po 12 godzin, nasza gwiazda zachodzi na zachodzie, a wschodzi na wschodzie. Milej środy Ulka.

    OdpowiedzUsuń
  6. "Bogdan20 marca 2024 10:09

    "Gdybyś nie musiała niańczyć tego swojego synalka.To byśmy wyskoczyli w lipcu lub w sierpniu do Paryża na parę dni. Potrzebuję tłumaczki. PS pracodawca się zmienił, ale te same osoby zostają w moderacji. I ta mściwa panienka co napisała, zbanujmy go, będzie trochę spokoju. Zadufane we swoim małym światku władzy. Wymuszają jedynie na nas podpisy, byśmy byśmy im udzielili władzy absolutnej. Ta druga dama pewnie też ma, bo zniknęła w przetworzach. Ale czuję jej oddech. Brzydko pachnie. Niktóre kobiety bardziej śmierdzą niż faceci. Unia mówi szykujecie się do wojny. A każą nam wymieniać piece i samochody na elektryki. W tyłku mają rolników. Niedługo pójdą w pole i tyle po protestach. Święta za pasem. Dzisiaj Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Ostatecznie uchwała ONZ stwierdza, że “Dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka”, uznając jednocześnie potrzebę bardziej kompleksowego, sprawiedliwego i zrównoważonego podejścia do rozwoju gospodarczego, który promuje zrównoważony rozwój, walkę z ubóstwem, szczęście i dobrobyt dla wszystkich narodów. Dlaczego akurat 20 marca?
    Międzynarodowy Dzień Szczęścia świętujemy 20 marca – to symboliczna data i jednocześnie bardzo wyjątkowa, ponieważ właśnie wtedy ma miejsce równonoc – Słońce znajduje się nad równikiem, a dzień i noc trwają prawie równo po 12 godzin, nasza gwiazda zachodzi na zachodzie, a wschodzi na wschodzie. Milej środy Ulka."
    Jaki długaśny komentarz.
    Na wszelki wypadek sobie zapisałam,
    zanim Ci przyjdzie do głowy,
    samemu go usunąć.
    Będę po zdanie po zdaniu brała i odpowiadała.
    Wreszcie trochę czasu mam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Gdybyś nie musiała niańczyć tego swojego synalka.To byśmy wyskoczyli w lipcu lub w sierpniu do Paryża na parę dni. Potrzebuję tłumaczki."
      Naprawdę, serio to piszesz, w sumie odnośnie tematu dzisiejszego postu jest.
      Wybacz, ale ja niemobilna jestem, kule bym musiała brać,
      gdyż trochę się trzeba na nogach poruszać,
      do lotniska dojechać polskiego,
      dwie godzinki lotem, to komfort już by był,
      potem znowu RER z francuskiego lotniska do Paryża, jakiś hotel zarezerwowany, trzeba byłoby mieć,
      gdyż tam tłumy Multikulti.
      nie na moje siły fizyczne to jest, zatem niestety, odmówić muszę.
      Tam bliżej siebie romanistkę masz, ona Cię kocha, cały 100 kartkowy zeszyt wiadomości o Tobie ma,
      a ze mną to byś się tylko kłócił,
      a z Tobą ja:))))
      i, i, i, a,a,a! tak francuski śmiech wygląda,
      który teraz, wydaje ja!:)))

      Usuń
    2. Synalek to najmniejszy kłopot.
      Jest z kim zostawić.:)))

      Usuń
    3. Na temat zmiany nazwy spółki, to wybacz, ale się nie wypowiem, ani tez o ichnich pracownikach się nie wypowiem,
      gdyż ich nie znam.
      Wiem jedynie , że bloga czytają i klikają w " zgłoś nadużycie"
      do którego to ja się nie poczuwam.
      Jednak mechanizm reCAPTCHA nade mną czuwa
      i Google także o wszystkim mnie informuje,
      ale to już w tajemnicy muszę zachować.
      Prosiłam wiele razy, byś mnie tu o swoich problemach na forach nie informował.
      Od tego pocztę masz tam i tam sobie wymianę zdań uprawiaj.
      Ja na tym się nie znam.

      Usuń
    4. Rolnicy wiadomo z tym nowym rządem nie wygrają.
      To, że im się chce, blokady robić, podziwiam.
      Roboty się zaczną polowe, to i traktory znikną.

      Usuń
    5. Tyle tych Dni jakichś dziś było,
      pewnie z pięć lub więcej,
      a ja tylko jedno mogłam wybrać.
      O szczęście, to trzeba przez cały rok, całe życie, dbać samemu,
      żadna instytucja tego nie gwarantuje.
      "Szczęściem człowieka wielki rozum,
      to najcenniejszy skarb.
      kto zawsze cenił wole bożą,
      ten wszelkich ujdzie kar."
      Sofokles-Antygona.
      Jakoś ten cytat, mam zawsze na uwadze.
      No i medytacje robię codziennie,
      by o pogodę ducha dbać i wystarczy.

      https://www.youtube.com/watch?v=SMZlUlfPY1Y

      Usuń
    6. "Uparcie i skrycie, Och życie kocham Cię, kocham Cię, kocham Cię nad życie. W każdą pogodę, potrafią dostrzec oczy moje młode, niebezpieczną twą urodę.
      Kocham Cię życie…"

      https://www.youtube.com/watch?v=vyp9pIoC-gY

      Usuń
    7. Piosenka piękna.
      Dawno Edyty Geppert, nie widziałam.
      Starość jednak, ukrywa się przed światem.

      Usuń
  7. Réveille-toi, somnolent, un nouveau jour nous attend,
    toilettes, petit-déjeuner et commençons...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. On va commencer apres mes achats en carrefour:)))
      J'y vais, maintenant:)

      Usuń
  8. Jesteś poliglotą, dobrze, że inwestujesz w siebie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bywaj i ciesz się, współczesny świat stawia takie wymagania,
      w wielu językach nie jest mi obca sztuka pisania i czytania.

      Usuń
    2. Hehe. Translate Google się kłania. Kiedyś z angielski wyrwany z kontekstu. Już mu chłopaki z Kanady o tym pisali. W każdym języku może gadać. Tylko bez sensu to.

      Usuń
    3. Wiesz po czym poznać idiotę i natręta?
      Bez sensu pie*doli, jednym słowem, menda!

      Usuń
    4. Jasne. Jeszcze uwierzysz że jesteś Napoleonem. Ave Cezar🤣

      Usuń
    5. Na próżno twoje starania, zawsze będziesz miał du*ę do kopania ;)

      Usuń
    6. Jedynie tu na forum. Bo na innych to już nie pokopiesz. I dalej nie rozumiesz na czym polega real.

      Usuń
  9. Młody zezwolił piec ciastka innym firmom i dalej siano...😜
    Ale dzięki chłopcy za dobre chęci. Biedaczek, po ogólnej dyspozycji Edzia nie dał rady, dopiero szczegółowe zalecenia Bodzia pozwoliły mu wykonać zadanie🤔
    Muszę mieć jakieś błędy w logowaniu, bo anonimowo komentuję bez problemu. Coś się zrobi...
    Ula dzisiaj chyba uwikłana w kulisach domowych.
    Ula, jesteśmy, jakby co...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Technika czyni mistrza, a nie chwalenie się na necie. Jestem z zawodu technikiem elektronikiem. Ale to niekoniecznie jest zwiazane z netem.

      Usuń
    2. Zapewne po kursach google w necie ;)

      Usuń
    3. Po kursach netowych to ty robisz kwalifikacje. Spędzanie tyle czasu na necie, nie sprzyja dobrej kondycji i uzależnia. I sam uwierzyłeś ze jesteś boski🤣🤣🤣

      Usuń
    4. Skoro czyściłaś już pamięć aplikacji, to jeszcze spróbuj starego dobrego sposobu, iwyłącz i włącz urządzenie na nowo. Nie zaszkodzi.
      Skoro konto działa przez przeglądarkę, możesz się do niego normalnie zalogować, to możesz spróbować sposobu mniej drastycznego niż przywrócenie ustawień fabrycznych, czyli usunięcia konta Google z urządzenia i dodania go na nowo. Jeśli chodzi o hasła - czy używasz Menedżera Haseł? Jeśli tak, to nie masz się czym martwić po dodaniu konta na nowo do urządzenia, hasła będą działać.

      Usuń
    5. To koniec tych bredni, czy jeszcze coś z netu wygrzebiesz?

      Usuń
  10. Ha, ha...To słaby z niego fachowiec,
    wiedzę musi biedaczysko łykać.
    Młodzi dzisiaj są do bani,
    trudno im dogonić "starego" zawodnika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam, że dzisiaj już wszystkie jajka mądrzejsze od kury, ale widać- nie.
      Zdawało mi się też, że ci młodzi tacy bystrzy w tych internetach, a okazuje się, że oni tylko w strzelankach dobrzy.

      Usuń
    2. Z drugiej strony młodzi jedynie konsumują,
      zawartość produktu niewiele ich interesuje.
      Jak chodzi, to chodzi i po co to psuć,
      płacz i zagryzanie paznokci...jak szwankuje.


      Usuń
    3. Basia w jajkach to tu mamy specjalistę🤣

      Usuń
    4. Na tym też się znasz?
      Podobno wydmuszki masz!

      Usuń
  11. Tylko, jeśli tak to się będzie bezmyślnie przędło, czym się zakończy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U prząśniczki siedzą, jak anioł dzieweczki
      Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki
      Kręć się, kręć, wrzeciono
      Wić się tobie wić
      Ta pamięta lepiej
      Czyja dłuższa nić https://youtu.be/pu7NabsKLYY?si=FecTd_PVa7JDFCrw

      Usuń
    2. A czy młodzi się tym przejmują?
      Odnoszę wrażenie, że im to lata.
      Żyją chwilą, byle dziś, byle szybko,
      a przyszłość? Odległy kawał świata!

      Usuń
    3. Ave Bonaparte. Znajdź sobie jakąś babę w realu bo oszalejesz tu niedługo 🤣

      Usuń
    4. Ja tam nigdy nie narzekam,
      z tym gorzej bardziej u ciebie.
      Chęciami zmysłów nie nakarmisz,
      jak zwisa, zamiast stać w potrzebie ;)

      Usuń
  12. Ty mnie Edziu nie rozrzewniaj tą pieśniczką, bo w 4 kl. na lekcji muzyki omal oniemiałam dla jej piękna.
    A teraz muszę szorować ku robocie, a Ula mnie stąd wywali, bo nic o pięknie francuskiej pieśni nie napisałam, a lubię ją bardzo jak i węgierską. Bo polska, to wiadomo.
    A dziełko twe Ulka , no pełna symbioza polsko-francuska, uśmiałam się. Może jakoś to nasze koleżeństwo przetrwa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prząśniczkią Edek. Ja nie mogę jaka Basia zagubiona.

      Usuń
    2. Ja zawsze mogę na moich synów liczyć w takich przypadkach.
      To zawodowcy są internetowi, prócz jednego, chorego.

      Usuń
    3. W większości sprawach to wujek Google. Kiedyś tego nie było. Nie było też nawigacji. I trzeba było polegać na mapach. Także się pytać kogoś o dokładny adres. Kumpel z którym jedździłem to spisywał szczegóły trasy na kartce. Tak było we Wiedniu, czy w Berlinie. Długo się nie mógł przekonać do nawigacji.

      Usuń
    4. Nie zagubiona, tylko zakochana,
      przecież z Edziem flirtuje od rana ;)

      Usuń
    5. No, wreszcie ta prawda wyszła na jaw 👩‍❤️‍👨

      Usuń
  13. No i jak miło, bez anonimów
    wreszcie jakieś szlachetne towarzystwo się tu utworzyło,
    czy spotkało.
    Jeśli ktoś czyta i chce się dołączyć,
    niech sie zaloguje i określi kim jest,
    będzie mi miło.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sorry ale niektórzy tylko czytają. Ale gorąco Cię wspierają. Tych nie można zaliczyć do anonimów. 21 marca to Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. W tym dniu każdy, kto chce wyrazić wsparcie i akceptację dla osób z Trisomią 21, ubiera skarpetki nie do pary, symbolizujące dodatkowy chromosom oraz niedopasowanie społeczne i genotypowe z jakim borykają się osoby z zespołem Downa. Moja znajoma od tylu lat ma z tym problem. To duży chłopak kolo 40. Całkowicie zależny od rodziców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze o tym wiem,
      Nie wiem co lepsze, czy zespół Downa,
      czy schizofrenia nieuleczalna.

      Usuń
    2. [kom si kom sa, jakos to wa]
      taka wymowa po francusku jest.
      Jakoś to wszystko sobie leci
      Ne przejmuj się mną taniarada,
      Tam gdzieś podpadasz
      od lat.
      Tu sie chcesz wybielić,
      swoje zdanie narzucać
      ale wszyscy oprzytomnieli,
      kim to jesteś
      Casanowa z ciebie żadny a i wiedza marna,
      by innych pouczać.

      Usuń
    3. A kimże tu jesteś Bogdan,
      vel taniarada skąś tam,
      że mnie tu u mnie, na własnym, prywatnym,
      blogu obrażasz.
      już dawno cie w dupę kopnęłam,
      takimi saperkami,
      jak mam na zdjęciach
      sprzed siedmiu lat.
      I nie oceniaj mnie po zdjęciach.
      Obiektem seksualnym,
      nigdy nie byłam, nie jestem i nie będę.
      Na starość, nie szukam księcia,
      tylko kogoś do intelektualnej dyskusji,
      ale ty, tych warunków, nie spełniasz.
      Choć tak, na marginesie dodam,
      że jędrne ciałko mam na starość,
      i nie jeden
      by chciał się w nie spuścić:)))

      Usuń
    4. Jednak toksycznych fiutów, wielokrotnie uźywanych,
      chorych, zakażonych nie toleruje.
      Podobnie w rozmowach.
      Nie jesteście w stanie mnie oszukać.

      Usuń


Proszę trzymać się tematu wpisu.

Święto Narodowe 3 Maja

Dlaczego Ojczyzno  Kochana, konstytucja wciąż jest łamana? Proszę  o ciut litości, gdy łamie się kości. Na próżno była ustanawiana?  *  Nie ...