Moja lista blogów

niedziela, 31 marca 2024

Wielkanoc

 W kalendarzu napisano, że dziś Wielkanoc,

na rezurekcji nie byłam, nie ta już moc.

Jezus zmartwychwstał, pusty grób,

no i weź to człowieku coś z tym zrób.

Długo spałam, dopiero co zdjęłam z siebie koc. 

*

Aż jaja od tego czerwone się stały,

gdy trzy Marie, pusty grób zastały. 



 



 

31 marca 2024 – Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego (Wielkanoc)

Wielkanoc zaczyna się w sobotę, po zachodzie słońca, liturgią światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego zapala się Paschał (wielką woskową świecę symbolizującą zmartwychwstałego Chrystusa).

Na paschale kapłan żłobi znak krzyża, wypowiadając słowa: „Chrystus wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność, Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Amen”. Umieszcza się tam również pięć ozdobnych czerwonych gwoździ, symbolizujących rany Chrystusa oraz aktualną datę.

Paschał wnosi się do okrytej mrokiem świątyni, a wierni zapalają od niego swoje świece, przekazując sobie wzajemnie światło. Niezwykle wymowny jest widok rozszerzającej się jasności, która w końcu wypełnia cały kościół. Zwieńczeniem obrzędu światła jest uroczysta pieśń.

Dalsza część liturgii paschalnej to czytania przeplatane psalmami. Przypominają one całą historię zbawienia, poczynając od stworzenia świata, przez wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej, proroctwa zapowiadające Mesjasza aż do Ewangelii o Zmartwychwstaniu Jezusa.

Tej nocy powraca po blisko pięćdziesięciu dniach uroczysty śpiew „Alleluja”, a celebrans święci wodę, która przez cały rok będzie służyła przede wszystkim do chrztu. Wierni odnawiają swoje przyrzeczenia chrzcielne wyrzekając się grzechu, Szatana i wszystkiego, co prowadzi do zła oraz wyznając wiarę w Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego.

Wigilia Paschalna kończy się Eucharystią i procesją rezurekcyjną.

15 komentarzy:

  1. Jeszcze dziś w kalendarzu dostrzegłam,
    imieniny Bogdana,
    zatem najpiękniejsze życzenia mu składam,
    temu naszemu,
    blogowemu.
    przy okazji dziękując za życzenia dla mnie,
    w innych postach złożone
    i się odwzajemniam.
    Teraz się pakuje , by zdążyć do dzieci i wnuczek,
    na wielkanocne sniadanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pakuj się. I miłej imprezy. 18 grudnia miałem jako Bogusław. Ale się przyjęło Bogdan. Bo raczej Boguś to do dziecka. Choć niektóre panie tak do mnie mówią. Porusz sprawę Twojego chorego syna.

      Usuń
    2. Bogdan, to ode mnie też najlepsze życzenia imieninowe, najwięcej kochanego zdrowia🌷
      Tu dla nas jesteś Bogdan 🙂

      Usuń
    3. Niech będzie dzięki pięknie Basiu. Ale nudda. Wiało. Niedawno byłem się przejechać. Jutro dzieci do mnie przychodzą. A po świętach znowu zimno. A Urszula na baletach.

      Usuń
    4. Pomyliło mi się, Beniamina a nie Bogdana dzisiaj jest.:)))
      Teraz zdjęłam kartkę i doczytałam.
      Ale i tak jesteś tu Beniaminkiem.
      Dość wysoko ten marzec wisiał a bez okularów, to niedowidzę.
      Teraz bardzo ładny film leci o Sisi, na 2.

      Usuń
    5. Młodość, miłość, ładny film.
      I zabójcza etykieta...
      Nie jest łatwo być cesarzową, nie ma czego zazdrościć.

      Usuń
    6. Piękna pogoda dziś była,
      jak w lecie, ponad 24 stopnie.

      Usuń
  2. Śniadanie udane, pięknie nakryty stół.
    Syn nas odwiózł. Tiramisu już nie dałam rady zjeść,
    przywiozłam dwa pucharki do domu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i fajnie. Odrobina radości chociaż. O resztę nie pytam.

      Usuń
    2. Wesoło było, dużo śmiechu, synowie o polityce, kpiny, drwiny
      mąż tylko słuchał.O filmach i zdarzeniach z życia, również.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. To fakt, nie doceniłam tego
      Odrobina humoru i radości bardzo potrzebna
      na smutki życia.
      Od jutra droższa żywność i czynsz wzrósł.
      Taki prezent na święta.

      Usuń
    2. W lipcu dojdzie prąd i gaz. Za przeciętną pensję nie kupisz pół metra mieszkania. Najdrożej jak czytam to w Krakowie. Patrzę jak te baby dostają sraczki z wątkami wojennymi i hejtują moją kumpelę. Wojna blisko, coraz bliżej. Ludzie przyzwyczaili się że to nas nie dotyczy.

      Usuń
    3. Wczoraj mąż podwyżkę czynszu ze skrzynki wyjął
      i teraz płacić nam trzeba 905 zł za sam czynsz.
      Centralne ogrzewanie w nim wyliczone, to ponad 300zl miesięcznie,
      czy lato czy zima.
      Gazu, prądu, internetu nie liczę.
      Powoli wychodzi na to,
      że jedną emeryturę na opłaty trzeba przeznaczyć,
      by przy życiu się utrzymać.

      Usuń
  4. Mokrego poniedziałku. Ale tutaj staropaństwo nie grozi. Jak się nie poleje wodą dziewczyn. Dzisiaj mam gości miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń


Proszę trzymać się tematu wpisu.

Święto Narodowe 3 Maja

Dlaczego Ojczyzno  Kochana, konstytucja wciąż jest łamana? Proszę  o ciut litości, gdy łamie się kości. Na próżno była ustanawiana?  *  Nie ...